This page is hosted for free by zzz.com.ua, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 32.50 UAH.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.

Шелкова Ніна Володимирівна

Учитель російської мови та зарубіжної літератури

Найважливіше у педагогічній діяльності – це гармонія у стосунках з учнями, їх батьками та колегами, постійний творчий пошук і самовдосконалення.

Друковані матеріали

Вивчення оповідання А. Конан Дойла «Пістрява стрічка»

Мета: на прикладі твору «Пістрява стріч­ка» увиразнити особливості творів Ко­нан Дойла про Шерлока Холмса; роз­крити секрет успіху головного героя на ниві детективних розслідувань; розви­вати дослідницькі навички та творчі зді­бності учнів; формувати прагнення зба­гатити свій життєвий досвід знаннями про дедукцію.

Обладнання: портрет пись­менника, ілюстрації до оповідань, речі-«уліки» (квиток, сигара, заповіт дружини лікаря, фаль­шивий шнур, дзвінок, блюдечко, батіжок із петлею).

Щоб пізнати людство,
треба вивчити людину.
А. Конан Дойл

ХІД УРОКУ

І. Інсценізація зустрічі Шерлока Холмса з Хелін Стоунер (рольова гра)

Звучить музика з кіно­фільму «Пригоди Шер­лока Холмса».

- Я весь увага, пані.

- Мене звуть Хелін Сто­унер, я живу в домі свого вітчима лікаря Ройлотта.

- Мені знайоме це ім’я.

- Мій вітчим одержав диплом лікаря, здо­був широку практику. Якось у його домі було вчинено крадіжку, й він, розлютив­шись, убив свого дворецького. Ледве уник­нувши смертної кари й відсидівши чимало років у в’язниці, повернувся до Англії роз­чарованою людиною.

В Індії він одружився з моєю матір’ю, місіс Стоунер. Ми із сестрою Джулією були близ­нятами. Ми мали прибуток, і мати переда­ла усі права на нього вітчиму з умовою, що він виділить кожній із нас певну щорічну суму, якщо ми повиходимо заміж. Невдо­взі матір загинула в залізничній катастро­фі. Лікар Ройлотт дуже змінився.

Він пересварився з сусідами, зробився по­страхом, для всієї округи.

А ще він має пристрасть до індійських тварин, У садибі вільно розгулюють гепард і бабуїн... О, моя бідолашна сестра! Вона померла у ЗО років.

- То ваша сестра померла?

- Так. Рівно два роки тому. Це жахливо.

- Дуже вас прошу, будьте точні.

- Тієї фатальної ночі лікар пішов до своєї і спальні рано, але чути було моїй сестрі запах сигар.

Ніч була жахлива. Раптом я почула крик моєї сестри, я прибігла. Ноги у Джулії підкосилися, і вона впала додолу корчилася у страшних судорогах. Коли вона впізнала мене, то прошепотіла: «Боже мій, Хелін!... Це — стрічка!.. Пістрява стрічка!».

II. Постановка завдань уроку і словарна робота

Учитель. Сьогодні ми з вами спробуємо розкрити секрет успіху головного героя на і ниві детективних розслідувань. Ви всі впізнали героїв оповідання...

Учасники рольової гри (всі разом).«Пістря вастрічка».

Учень у ролі Ватсона. Тоді, коли відбувалася подія, ми з Шерлоком наймали квартиру на Бейкер-стріт Можливо, я опублікував би цю пригоду й раніше, але свого часу я заприсягся тримати все в таємниці.

Я записував, запам’ятовував кожний крок свого друга. Холмс вимагає від нас підвищеної уваги, зосередження на найпростіших речах, щоб зрозуміти велике. Він привчає орієнтуватися в навколишньому світі.

Учитель. Поміркуйте, що найбільше привертає увагу в сюжеті оповідання — події чи процес міркування?.. Зверніть увагу на дошку.

Дедукція (лат сіесіисііо — виведення, доведення) — спосіб розміркування, за якого; нова думка або висновок виводяться шляхом роздумів та завдяки аналізу фактів.

Дедуктивний метод — спосіб дослідження, заснований на дедукції. У літературі його започаткував Е. По.

Запис у зошитах визначення дедуктивного методу.

III. Аналіз твору. Групова робота

Учитель. Увага! Розпочинаємо дослідницьке завдання (робота в групах).

Простежте, з якою метою і як Шерлок Холмс застосовує дедуктивний метод на прикладі епізоду, з якого почалася історія.

Учитель звертає увагу на ланцюжок деталей і фактів, спираючись на які, Холмс дійшов дедуктивних висновків.

Групам учнів роздаються речі-«уліки».

Клас розділено на 3 групи — детективні агентства:

  • «Місячне сяйво»;
  • «Око яструба»;
  • «Ловеланто».

Юні детективи отримують конверти*, в яких «деталь» із номером. Учитель-суддя називає номер уліки, а детективи розказують (згідно з текстом) або зачитують висновки, які зробив Шерлок Холмс.

№1
Сейф у кімнаті Ройлотта

№9
Заповіт покійної дружини лікаря Ройлотта

№4
Фальшивий шнур до дзвінка

№ 7
Укрита синцями рука дівчини

№3
Ліжко, прикріплене до підлоги

№6
Батіжок з петлею

№ 11
Грязюка на лівому рукаві Хелін

№2
Сигарний дим

№5
Стілець у кімнаті Ройлотта

№8
Блюдечко з залишками молока

№10
Квиток за лівою рукавичкою)

Учень. Квиток за рукавичкою — міс Стоунер приїхала поїздом вранці.

Учениця. Грязюка на лівому рукаві — «довго їхали розгаслим шляхом на візку (бідарці)».

Учень. Укрита синцями рука дівчини — «З вами поводилися жорстоко...»

Учень. Заповіт покійної дружини лікаря — «...лікар має свої вельми переконливі мотиви для того, щоб стати на перешкоді падчеркам».

Учитель. Обстежимо будинок Ройлотта. Запах. Який запах чула Джулія?.. (Запах сигари. І Шерлок робить висновок, що в її кімнаті має бути душник.)

Учень в ролі Шерлока Холмса. Ліжко, прикріплене до підлоги, фальшивий шнур до дзвінка — «це ж просто місток, по якому щось могло перебратися від душника до ліжка».

Учні знаходять і читають текст від слів: «А дзвінок фальшивий...» до «...душник зроблено також не дуже давно...»

Учень — Шерлок Холмс (переходить до стільця Ройлотта). «...він має звичку ставати на нього, очевидно, для того щоб дістатися до душника».

Учитель показує блюдечко.

«Шерлок» (бере блюдечко, підходить до сейфа). Лікар посвистував, він має сейф, у блюдечку було молоко. А ось і батіжок із петлею. Так! Лікар має змію.

Учитель (звертається до класу). Після того Холмс зі своїм другом Ватсоном провели ніч у кімнаті міс Стоунер. Уночі почувся звук — «м’який і заспокійливий, наче десь із киплячого чайника виривався тонкий струмень пари». Холмс схопився й почав люто шмагати лозиною по шнуру. А далі? Що було далі?

Розповідь учнів про крик, від якого «хололо все всередині», про те, як Холмс і Ватсон забігли до кімнати лікаря і...

Зачитується епізод від слів «Нашим очам відкрилося незвичайне видовище» до слів «Стрічка! Пістрява стрічка! — прошепотів Холмс».

IV. Підбиття підсумків уроку

Учитель. Цими словами розпочалася і закінчилася історія розслідування.

  • 3 якою метою пішов на злочин лікар Грімсбі Ройлотт?
  • Що в образі лікаря відштовхує читача?
  • Які риси характеру Хелін Стоунер вас приваблюють?

Таким чином, Холмс розкриває надзвичайно складну справу завдяки майстерному застосуванню дедуктивного методу.

А що дають знання про дедуктивний метод звичайній людині?

Робота над колективним твором-мініатюрою. Зразок додається.

V. Домашнє завдання

  1. Підготуватися до характеристики літературних героїв Шерлока Холмса та доктора Ватсона.
  2. Індивідуальне завдання учневі: «Прототип образу Шерлока Холмса».

Додаток

Залізна логіка Шерлока Холмса

Загадки і таємниці завжди приваблюють, але розкриття їх може бути різним. Зазвичай літературні герої дізнавалися про приховане, безпосередньо беручи участь у подіях або з розповідей, але герой творів Конан Дойла переконливо довів, що розумна і спостережлива людина може, зіставляючи факти і створюючи логічні ланцюжки, розгадати будь-яку загадку, відтворити перебіг будь-яких подій так, нібито бачила їх на власні очі.

Коли Шерлок Холмс, уперше побачивши людину, розповідає купу подробиць з її життя, зовні це скидається на фокус. Добре знання життя та відомостей про схожі події дозволяють Холмсові робити «дива». Можливості розуму майже не мають меж — ось що доводить автор. Тільки потрібно навчитися ним користуватися. І хоча Шерлок Холмс — приватний детектив, він сам каже про себе, що він насамперед науковець і дослідник.

Володіння дедукцією, вміння логічно мислити можуть знадобитися будь-кому. А у Шерлока Холмса можна навчитися перетворювати власний розум на потужну зброю.